|
|
|
|
|
|
|
|
Lotus Seven konstruerades av Colin Chapman som en kombinerad racer- och sportbil. Under Lotusepoken tillverkades Seven i fyra serier då den fjärde, utseende- och konstruktionsmässigt, avvek från ursprunget. Motorer från Ford, BMC, och Coventry Climax användes.
Efter presentationen 1957 byggdes cirka 3000 bilar innan tillverkningsrätten 1973 övertogs av Graham Nearn, varefter bilen heter Caterham Seven. Efter en kort tid återgick man till att återuppta tillverkningen av serie III, vilken sedan kontinuerligt utvecklats. Produktionen har successivt ökat från knappt 100 till cirka 800 bilar per år. Caterham Seven tillverkas både som färdig bil och som byggsats.
Mer om: Serie 1, Serie 2, Serie 3, Serie 4, Caterham
En äkta Seven har ett chassie som har ett chassienummer utfärdat av Lotus eller Caterham. En bil med hemmabyggt eller kopierat chassie byggt av någon annan tillverkare anser klubben inte vara en äkta Lotus/Caterham.
Andra delar på bilen kan vara utbytta tex motor, växellåda och bakaxel utan att bilen anses vara en kopia så länge chassiet är ett äkta Lotus/Caterham.
Caterham har även varumärkesskyddat namnen "Seven" och "Caterham", du kan läsa mer
HÄR
Efter ett 34-årigt uppehåll är det sedan den 29:e april 2009 återigen möjligt att på ett smidigt sätt importera och registrera en ny fabriksbyggd Seven i Sverige. Andra sätt att införskaffa en Seven i Sverige är att:
- Köpa en begagnad
- Bygga en som amatörbyggt fordon, Caterham UK säljer dock inte byggsatser längre utanför England.
Läs mer om att skaffa en Seven här.
| |
|
|
|
|
|